Svenska motorcykelföreningar

Att köra motorcykel är ofta en väldigt trevlig och avkopplande hobby. Man kan med stor säkerhet säga att alla som kör motorcykel gör inte det bara för att ta sig fram utan för att känna den där speciella känslan av frihet. Motorcyklar är väldigt populära i Sverige och så fort våren tittar fram så kommer dem ut likt björnar ur en vintersömn.

Många olika föreningar att välja mellan

Att åka motorcykel är naturligtvis en upplevelse som man kan utföra själv men varför inte ansluta sig till en föreningar och träffa likasinnade människor? Som alltid med föreningslivet så får man oftast mycket av både inkludering, gemenskap och roligt.

Den första föreningen startade redan 1956! En del människor förknippar tyvärr motorcykelklubbar med kriminella gäng så som Bandidos eller Hells Angels men man ska komma ihåg att det absolut inte representerar den stora massan där dem allra flesta är helt vanliga människor och att 90 % av alla klubbar är fredliga där alla har ett gemensamt intresse, att åka motorcykel. Många föreningar planerar gemensamma resor tvärs över landet och andra roliga aktiviteter och får goda vänner på köpet. I Sverige finns det en hel del olika motorcykelföreningar och dem finns precis över hela landet. Dem allra flesta finns i dem större städerna och det finns några föreningar som är rikstäckande.

Sveriges Motorcyklister är en intresseorganisation som finns över hela landet och samlar flera tusen olika motorcyklister och de allra flesta klubbar. Här kan man välja förening efter distrikt och sedan bli medlem i en eller fler föreningar. På deras hemsida hittar man alla möjliga aktiviteter och man kan ha koll på andra klubbar och man räknar med att man idag har ca 61 000 medlemmar. Några klubbar är så kallade märkesklubbar där människor med motorcyklar av samma märke samlas och det mest vanliga är självklart Harley Davidsson, BMW, Honda och många fler.

Många olika föreningar att välja mellan

Här delar man, precis som i övriga klubbar intresse för motorcyklar men kanske med en lite extra fäbless för just ett märke. Sedan finns så klart klubbar som har en geografisk anknytning men också vissa särskilda klubbar där historia eller motorcykeldesign kan vara ledordet.

Oavsett intresse så hittar man det mesta inom motor och oavsett var i landet man befinner sig så finns det en klubb för just dig. En klubb som man nästan måste ta med är en klubb som man hittar i Falun som är Sveriges äldsta motorcykelförening som grundades redan 1956. Den nu legendariska föreningen heter ”The Twin Club” och har idag ca 80 medlemmar och alla är välkomna som medlemmar. Oavsett vilken föreningar man väljer så kan man vara säker på att det finns en rad stora fördelar med att vara med i en förening. Man träffar likasinnade, åker på resor och många får vänner för livet och man diskuterar hojar. Sveriges Motorcyklister har en bra hemsida där man kan själv leta efter en förening som passar men också se olika händelser och mycket annat varför det kan vara en god idé att ta sig en titt.