Udda motorcyklar

Jag har nu skrivit två inlägg i denna blogg där jag fokuserat på Indian motorcyklar som jag hittat bland den sista fjärdedelen av listan från plats 75-100. I detta inlägg kommer jag ta en närmare titt på lite udda märken eller motorcyklar som man kanske inte förväntat sig att se med på en lista som denna.

Enda japanska motorcykeln

Den för mig största förvåningen i denna lista är tveklöst den cykel som landar på plats 99 med ett försäljningspris på $148 100 och som såldes under februari månad, 2014 via en internet auktion. Det som gjorde denna auktion unik var att hela auktionen var enbart på internet, genom webbsidan Ebay. Motorcykeln som såldes här var en Honda CB750 prototyp från 1969. Inte nog med att det var en auktion enbart på internet, den är också den dyraste japanska motorcykeln som sålts, på plats 99 i denna lista. Inte nog med att den är den enda japanska cykeln, den är också en av de senast tillverkade motorcyklarna i listan, med ”endast” 48 år på nacken.

dr

Plats 95 – 1934 Crocker Speedway Bike – Slutpris 151 200 dollar motsvarande 1,33 miljoner kronor.

Plats 94 – 1974 Ducati 750 SS – Såldes i februari 2013 i paris för €114 371 ($152 885) vilket blir 1,35 miljoner kronor med dagens växlingskurs.

Plats 88 – Ännu en Crocker Speedway Bike från 1934 men denna cykel kostade $8000 mer än den som ligger på plats 95. Detta gör att prislappen för denna hoj steg upp över 1,4 miljoner kronor, närmare bestämt 1,41 miljoner.

1894/1895 Hildebrand & Wolfmüller

Den äldsta motorcykeln på denna lista är den tyska 1894/1895 Hildebrand & Wolfmüller som ligger på plats 85 i listan, med ett slutpris som landade på $161 000 när denna cykel såldes 2011 i Las Vegas USA. Just denna motorcykel är också den med absolut störst historiskt värde av alla på listan då det är det första tvåhjuliga motordrivna fordon som serietillverkats och första fordonet som titulerats som en motorcykel (motorrad på tyska). När vi tar en titt på detaljerna kring denna motorcykel så kan man nästan tro att det är en modern motorcykel som beskrivs med två cylindrar, fyra ventiler och vattenkyld.

1909 Pierce Four

En annan historisk motorcykel i denna lista är den första amerikanska fyrcylindriga motorcykeln som tillverkats och som döptes till Pierce Four, efter tillverkarna Pierce-Arrow Motor Car Company. Skapelsen hämtade sin inspiration från en Belgian FN Four som företagets grundare, Perecy Pierce hade tagit med sig till USA året innan Pierce Four presenterades.

gdfh

Det som kännetecknar denna motorcykel är inte bara dess fyrcylindriga motor utan även ramen där man använde 3½ tums rör, där ramen förvarade både bensin och olja till motorn. Denna motorcykel hade inte heller någon kedja eller liknande utan istället en drivaxel direkt från motorn till bakhjulet. Efterföljande års modell fick en uppgradering där man valde att lägga till en tvåväxlad växellåda mellan motorn och drivaxeln. Priset då låg på $325 men när denna såldes 2007 landade slutsumman på $161 000.