Udda motorcyklar del 5

Jag är nu framme vid den femte delen i denna serie där jag delar med mig av några av de dyraste motorcyklarna som någonsin sålts, och då främst udda märken som kanske inte sålts i tillräckligt många exemplar att dom förtjänar en egen del, så som Harley Davidson, Indian eller Brough.

36 – 1929 Scott Flying Squirrel 600cc – $276,000

Den brittiske uppfinnaren Alfred Angas Scott bidrog mer inom utvecklingen av tvåtakts motorcyklarna än någon annan individuell i historien. Hans vattenkylda tvåtaktsmotorer var dom första tvåtaktsmotorcyklarna som var med och slogs uppe i toppen av motorcykeltävlingar. Bland annat lyckades en förare slå rekordet på Isle of Man under 1911 och upp till första världskriget var denna cykel en av de snabbaste på banorna i England.

Efter första världskriget var dessa tvåtaktsmotorer fortfarande konkurrenskraftiga men inte längre lika dominanta som de var innan kriget. Man använde sig främst av en 500 eller 600cc motor när man byggde denna Scott Flying Squirrel. Denna motorcykel som såldes på auktion under 2009, för $276 000 fick ett sådant högt pris tack vare att den restorerats av Von Dutch, något som han gjorde åt sin gode vän Steve McQueen. Tidigare motorfordon som någon gång ägts av Steve McQueen, har en tendens att skjuta i höjden när det gäller priset. Resultatet blev den dyraste tvåtaktsmotorcykeln som någonsin sålts.

35 – 1937 Crocker ‘Hemi-Head’ – $276,500

Under november 2006 såldes denna 1937 års Crocker “Hemi-Head” på auktion där slutbudet till sist landade på $276,500. Denna motorcykel restaurerades av Johnny Eagles och fick under sin första utställning priset “Domarnas val” och “Best in show” vid Del Mar Concours. Då det var en Conours utställning innebar det att alla deltagande objekt i utställningen måste ha restaurerats tillbaka till originalskick, inga modifieringar eller liknande tillåts på en sådan utställning, bara fordon i helt och hållet originalskick med utrustning som användes vid produktionen av motorcykeln, eller bilen.

Crocker var i en ständig kamp med Harley Davidson när det gällde utvecklingen av motorer. Många gånger var Crocker förs ut med en produkt, men det dröjde inte länge innan HD kom med en liknande eller även förbättrad version. I samband med att HD presenterade deras nya Knucklehead motor med överliggande ventiler, svarade Crocker med att bygga än ännu större motorer och resultatet blev att motorn växte från 1000cc till hela 1180 cc.

Till skillnad mot den andra stora motorcykeltillverkaren i England, George Brough som tillverkade Brough motorcyklarna, så använde sig Crocker av komponenter som man byggt helt och hållet själva, detta inkluderade majoriteten av motorn och förgasaren. Det enda som köptes in utifrån var tändstift, fälgar, däck och andra mindre prylar. Brough i sin tur köpte in det mesta utifrån och mer eller mindre bara byggde ihop sina motorcyklar varpå han sedan stämplade sitt varumärke på.

Denna motorcykel är en riktigt elegant motorcykel i mina ögon, även den nästa på listan över dyraste motorcyklar sålda på auktion är en Crocker, också från 1937 men denna är en Crocker Small Tank Twin, målad i klarblått. Jag föredrar dock den röda färgen som denna Hemi-head har.