Udda motorcyklar del 4

Resan genom havet av dyra motorcyklar fortsätter här med den fjärde delen där jag fokuserar på några av de udda varumärkena som finns med bland de 100 dyraste motorcyklarna som någonsin sålts. När jag skriver udda betyder det inte nödvändigtvis att det är ett okänt eller obetydligt märke utan istället att varumärket inte representerats tillräckligt på listan för att förtjäna ett separat, eget inlägg så som exempelvis Harley Davidson eller Indian.

Plats 53 – 1909 Curtiss twin

Detta är inte den första men heller garanterat inte den sista vi ser slå sig in på denna lista. Det otroliga med denna motorcykel var att den har funnits i en familjs ägo sedan ny, där den sedan stod oanvänd i åratals till dess att den hittades. När motorcykeln gick under klubban såldes den för $214 000 och detta var för åtta år sedan mitt under den finansiella krisen som var 2009. Skulle den gå under klubban idag lär slutpriset landa betydligt högre. Uppfinnaren och designern bakom motorcykeln, Glenn Hammond Curtiss valdes in i AMA Motorcycling Hall of Fame under 1998. Förutom denna motorcykel så är han kanske mer känd för den luftkylda V8 motorn han monterade på en motorcykel och slog ett hastighets record med under 1907, ett record på otroliga 218 km/h.

Plats 39 – 1954 AJS Porcupine

Här räcker det nästan med att bara skriva ut märket på motorcykeln och årtalet så förstår vi att det är ett udda exemplar. Jag menar, titta bara på namnet, vem och varför döper man en motorcykel till porcupine, vilket på svenska blir piggsvin. Oavsett vad än namnet är så inbringade försäljningen av denna motorcykel under år 2000 ett slutpris på $259,551 och stod som den dyraste motorcykeln någonsin såld under 2000 till 2006. Idag räcker slutpriset ”bara” till en 39 plats i listan över dyraste motorcyklar.

Plats 38 – 1928 Coventry Eagle Flying-8

Priset för denna skönhet landade på $265,500 när den såldes I augusti 2011. Modellen är en av bara en handfull motorcyklar av denna typ att ha överlevt åren. Den levererades med en 980cc motor som genererade 8 hästkrafter, därav namnet Coventry Eagle Flying-8.

Motorcykeln byggdes först med namnen efter sina skapare, Hotchkiss, Mayo & Meek men företaget bytte sedan namn under 1897 och blev då Coventry-Eagle vilket också gav namnet till denna motorcykel. Man valde att byta namn på företaget efter att av grundarna gått bort, Richard Hotchkiss samtidigt som John Meek lämnade företaget. Den före detta urmakaren Edmund Mayo var nu ensam kvar som ägare där han producerade sin allra första motorcykel som presenterades 1898. Företaget fortsatte sedan att bygga motorcyklar fram till inledningen på andra världskriget.

Anledningen till att denna motorcykel har så många likheter med en Brough Superior Marque är att John Meeks son, Percy Mayo, spenderade en hel del tid med George Brough under slutet av första världskriget. Det skulle visa sig att bägge dessa herrar hade liknande smak när det gällde motorcyklar och design. De två utbytte idéer och tankar som sedan resulterade i dessa två enastående motorcyklar.