Udda motorcyklar del 2

Vår resa genom listan av världens dyraste motorcyklar fortsätter. Fram tills nu har jag skrivit om Indian, Harley Davidson och lite udda märken. I denna del tänkte jag fortsätta med ytterligare ”udda” marken, märken som finns med på listan men inte i ett så stort omfång att märket levererar tillräckligt med material för att kunna få ett eget inlägg i denna blogg.

Plats 84 – 1926 Coventry-Eagle Flying-8

På 84:e plats i listan hittar vi en motorcykel som går under namnet Coventry-Eagle Flying-8, tillverkad 1926. Denna motorcykel är väldigt likt en annan motorcykel, Brough Superior som också var en betydligt populärare motorcykel under denna era. Det speciella med denna motorcykel var att den hade en mer eller mindre fullständig loggbok sedan 1945 och framåt samt en instruktionsbok och broschyr från tillverkningsåret, 1926! Priset för denna cykel, som såldes på auktion i England under 2015 landade på $162 140, motsvarande strax under 1,5 miljoner kronor med dagens höga valutakurs. Räknar vi om priset med den valutakurs som kronan hade under försäljningstiden, då hade priset landat på strax över 1,3 miljoner kronor.

Plats 83 – 1928 McEvoy-JAP 8/45hp 980cc V-twin

På platsen ovanför Coventry Eagle hittar vi ännu en motorcykel som såldes i England, en 1928 års McEvoy-Jap 8 med en 980 cc motor som levererade 45 hk. Detta är en högt uppskattad motorcykel i England, då den bara tillverkades under fem år. Just denna cykel såldes 2009 och gick då under klubban för $162 678, bara ett par hundra dollar mer jämfört med Coventry-Eagle Flying 8.

Plats 80 – 1966 URS 498cc Racing Sidecar

Detta är första motorcykeln i denna lista med en sidovagn. Nu var detta inte en cykel som var byggd för dagligt bruk utan istället för bantävlingar. Modellen lyckades vinna sidovagnsmästerskapet både 1968 och 1971, dock med två olika förare. Slutpriset för denna motorcykel när den gick under klubban, landade på $164 228.

Plats 77 – 1915 Militaire Four

Detta var en fascinerande och högst kontroversiell motorcykel för sin tid, när den producerades 1915. Motorcykel levererades nämligen med en fyrcylindrig motor och var primärt byggd för det pågående första världskriget. Motorcykeln såldes på auktion med ett slutpris som landade på $165 000 bara för att senare samma dag säljas vidare men då för $230 000, alltså en vinst på $65 000 för den ursprunglige köparen. Inte dålig timpenning med tanke på att ägaren inte hade den i sin ägo mer än ett par timmar.

Plats 75 – 1914 Flying Merkel

På plats 75 i listan över 100 dyraste motorcyklar någonsin sålda hittar vi en väldigt populär motorcykel, men också lika sällsynt som den är populär. Denna motorcykel från 1914 hittades 38 år senare undangömt i en lada i Ohio. Sedan dess hade motorcykeln tre ägare innan den till sist såldes på auktion under 2014 till ett pris av $168 246. Med dagens valutakurs innebär detta ett slutpris på omkring 1,52 miljoner kronor. Bortsett från en genomgång av motorn och lättare restaurering såldes den helt och hållet i originalskick.