Motorcykelns historia

Idag är det vanligt att se motorcyklar på allt från gator i storstäderna till landsvägar långt borta från närmaste bebyggelse. Det är svårt att säga vem som först uppfann det populära fordonet, då den har många olika föregångare med flera olika personer bakom de olika innovationerna som alla ledde till de olika varianter som går att identifiera idag. De första motorcykelmodellerna härstammar från Europa och började komma fram sent på 1800-talet där den nya ångmaskinen kombinerades med cykeln vilket skapade de första modellerna av motorcykeln.

En innovation som spred sig över havet

Petroleum Reitwagon

Samtidigt som flera olika varianter kom fram under 1800-talet är det en innovation som är mer känd än andra och är Petroleum Reitwagon som skapades i Tyskland 1885. Denna stack ut i mängden med den unika motor som användes, och något besynnerligt var att cykeln inte hade ett manövrerbart framhjul som motorcyklar har idag, istället användes två små hjul på sidorna för att hålla uppe cykeln när föraren svängde. Innovatören som uppfann motorcykelns tidigaste modell bytte senare namn till Benz, vilket senare utvecklades till det stora företaget de flesta känner till idag – Mercedes-Benz.Ett dussin andra företag började också sälja en tidig variant av motorcykeln i slutet av 1800-talet, även i U.S.A. där den första skapades av Charles Metz i Massachusetts. Som tyskarna som skapade Petroleum Reitwagon fortsatte många företag att skapa andra fordon än motorcyklar, vilket är varför många idag inte har den främsta associationen till motorcyklar när varumärket Mercedes-Benz nämns. Ett företag som dock specifikt fokuserat på motorcyklar från sin tidiga start på 1800-talet är Harley Davidson, som kom fram i U.S.A. av uppfinnarna William Harley och Walter Davidson. Officiellt grundades företaget 1903 och hade hög kvalitet i sina motorer för att kunna konkurrera i motorcyklingstävlingar, trots att den ursprungliga idéen med företaget var att skapa motorcyklar som skulle fungera som transportfordon.

Ökad popularitet över världen

Under de första åren av 1900-talet ökade efterfrågan av den nya innovationen, inte minst i samband med att fordonets säkerhet ökade vid denna tidpunkt. Efter andra världskriget blev kostnaderna att tillverka fordonet betydligt lägre, och tillsammans med tekniska förbättringar och bättre vägar blev motorcykelns framgång ett faktum. Motorcykeln blev en av Asiens främsta transportmedel i storstäder och i U.S.A. blev motorcykelklubbar mer och mer populära under 50-talet, inte minst i samband med deras synlighet i amerikanska filmer.

Kawasaki ZX-6R (Ninja) 2019

Fram till 60-talet var engelska och amerikanska motorcykelmodeller de mest populära, men fick därefter hård konkurrens från Asien, främst från japanska modeller som än idag behållit sin popularitet. Nu började varumärken som Suzuki, Kawasaki och Yamaha dyka upp och fokuserade istället på mindre, billigare och mer effektiva modeller snarare än de amerikanska med sina stora motorer. Idag befinner sig de största användarna av motorcyklar i Indien där över 37 miljoner motorcyklar används, med Kina därefter som har ungefär 34 miljoner. De flesta cyklarna som används är av mindre kraftiga modeller, mindre än 300 cc. Från att helt drivas av bensin eller diesel har det idag också blivit mer vanligt med modeller som drivs av elektricitet, antingen som hybrider som använder både elektricitet och ett traditionellt drivmedel, eller helt och hållet elektriskt som endast drivs av ett batteri.