Klassiska märken i ny tappning

Som ett break i vår genomgång över världens dyraste motorcyklar som sålts genom tiderna, tänkte jag ägna en artikel åt de klassiska motorcykelmärkena som i mina ögon jag anser vara klassiska och märken som jag mer än gärna skulle äga, köra och arbeta med om tid, möjlighet och kapital fanns vill säga.

Att äga en Harley Davidson eller en gammal Indian har en prestige i sig, men det samma kan även sägas om många andra klassiska märken som en tidig Brough Superior eller Crocker eller en gammal BMW för att nämna några av riktigt klassiska märkena. Det finns inte mycket som slår att sätta sig på en gammal panhead från Harley, provköra en klassiker från engelska Brough eller möjligheten att framföra en raritet från märket Indian från 20-, 30- och 40-talet men även från tidigt 50-tal, fram tills företaget begärdes i konkurs. Detta trots att företaget under både första och andra världskriget varit med att förse det amerikanska försvaret med en mängd motorcyklar, precis som sin värste konkurrent, Harley Davidson. Men intresset för Indian lyckades aldrig nå samma höjder som det gjorde för Harley och till sist fick man kasta in handduken under 1953, när man lämnade in en begäran om konkurs.

Varumärket överlevde trots konkurs

Detta innebar dock inte slutet för märket Indian, men det skulle dröja länge innan vi fick se det som vi verkligen förknippade med detta varumärke, stil, elegans och prestanda. Varumärket bytte ägare under ett flertal tillfällen sedan konkursen Sedan dess har det gjorts ett flertal försök att återuppliva märket men det blev en blandning av både hit och miss, dessvärre till största del en massa missar.

Efter konkursen gick företaget Brockhouse Engineering in och köpte upp rättigheterna och döpte då om märket till Royal Enfields, varpå man återupptog produktionen under detta varumärke från 1955 till 1963. Därefter köpte Floyd Clymer upp rättigheterna under 1963 och Floyd Clymer Imports försökte arbeta sig in på den italienska marknaden med en 50 cc minimotorcykel som gick under produktionsnamnet Indian Papoose, långt ifrån vad man i vanliga fall skulle förknippa med ett namn som Indian. Men konceptet var något som välkomnades på den italienska marknaden och resultatet blev att man beslöt sig för att bygga en normalstor motorcykel med den tidigare tillverkarens motor monterad, en Royal Enfields 750cc. Clymer Engineering lyckades hålla igång produktionen, tack vare sitt fokus på den italienska marknaden fram tills 1977, innan man till sist kastade in handduken. Från 1977 fram tills mer eller minder 2011 gjordes en rad försök av olika företag, att återuppliva varumärket och återföra det till dess tidigare storhet, utan att lyckas.

Polaris köper varumärket Indian

Att ta över varumärket var onekligen ett vågat spel, speciellt med tanke på hur det gått för tidigare företag och entreprenörer som försökt återuppliva denna klassiker men räddningen kom när det välkända företaget Polaris köpte upp varumärket under 2011 och redan senare samma år sattes produktionen igång där man återupplivade många av de gamla klassiska modellerna som en gång var Indians stoltheter under början och mitten av 1900-talet. Vi såg klassiker som Chief Classic, Chief Vintage, Springfield Chieftain samt Scout. Man har sedan man tog över varumärket återupplivat och introducerat modeller i klassisk utformning men med moderna egenskaper så som ABS-bromsar och liknande. Nedan har vi modellerna som lanserats, när dom lanserades och vad dom kom med.

Chief Classic – Produktionsstart 2014-

En standard Chief Classic kommer med sina rundade och långa skärmar och den massiva ljusanordningen på styret som ger den sitt klassiska utseende. Tillsammans med detta har den moderniteter som farthållare, nyckellös start samt insprutning och allt som standard på både denna och övriga modeller. Den kommer också med en sexväxlad låda och en justerbar svängarm.

 

Chief Vintage Produktionsstart – 2014-

Denna modell har samma chassi, drivlina och stil som Chief Classic men det som skiljer dem åt är att denna kommer med sadelväskor i läder, ett säte i matchande läder, lite mer krom och en borttagbar vindruta.

Springfield Produktionsstart – 2016-

Modellen Springfield introducerades under Daytona Bike Week, 2016 och har fått sitt namn från varumärkets födelseplats, Springfield, Massachusetts. Denna modell är lite av en hybrid, med delar från en rad olika modeller som Chieftain och RoadMaster tillsammans med saker från Chief Vintage. Utöver allt detta har den också justerbara bakre stötdämpare, precis som deras touringmodeller.

Chieftain Produktionsstart – 2014–

Indian Chieftain touring motorcykeln är den första Indianmodellen som introducerades med främre kåpa och sidoväskor i hårdplast. I den främre kåpan finns också en Bluetooth stereo installerad, lufttryck sensorer, möjligheten att justera luftdämparen bak för att bara nämna några av alla egenskaper som fanns tillgängliga. Innan modellen ens släppts till allmänheten utsågs The Chieftain till 2013 års Motorcycle of the Year av tidsskriften RoadRunner Motorcycle Touring & Travel magazine.

Scout Produktionsstart – 2015–

Man kunde inte ha valt ett bättre tillfälle med nylanseringen av Indian Scout när den presenterades vid 2014 års upplaga av Sturgis Motorcycle Rally, ett event som årligen lockar till sig tusentals av åkare från stora delar av landet. Denna cruiser kom levererad med en 1133cc motor, vattenkyld med dubbla överliggande kamaxlar.  Även denna motorcykel fick mottaga pris, när den utsåg som årets motorcykel under 2015 av Motorcycle.com.

Dessvärre så har alla ovan nämnda motorcyklar en sak gemensamt, dom har alla en oerhört hög prislapp, så räkna med att behöva öppna plånboken rejält om ni vill köpa er en klassisk motorcykel i modern tappning.  I vissa fall kanske en storvinst från pokerstarscasino skulle kunna möjliggöra ett köp eller ta hem drömvinsten på lotto. Om inte annat är det bara till att sätta igång och spara, då ni får räkna med en prislapp som startar från $18,000 och ska ni lägga till lite skydd och style på cykeln, räkna då med priset på upp över $20,000 vilket motsvarar över 170,000 kronor med dagens valutakurs.