Indians del 2

I det första blogginlägget jag skrev, dedikerat till ämnet ”dyraste antika motorcyklar som sålts på auktion” valde jag att skriva om två gamla cyklar från den anrika motorcykeltillverkaren Indian, med en 1915 års Indian 8-valve Racer på plats 100 följt av en 1920 Indian Powerplus Daytona Racer. Om jag ska erkänna så har jag en liten svaghet för motorcyklar från Indian. Även om många håller Harley Davidsons motorcyklar som några av de bästa motorcyklarna som byggts, så måste jag säga att en Indian motorcykel har sin speciella stil som tilltalar mig lite mer än vad en Harley gör.

Självfallet har även Harley gjort ett stort antal riktigt vackra cyklar, de ska jag inte sticka under stolen med, men trots detta har jag en större plats i hjärtat för cyklar från Indian. Jag tänkte därför fortsätta i den linje även i detta inlägg med ett par andra Indian cyklar som finns med bland de 100 dyraste som sålts.

1931 Indian 402

Försäljningen av denna 1931 Indian 402 skedde till skillnad mot de två tidigare jag skrev om, i Europa, närmare bestämt England och London under 2014. Slutpriset för denna skönhet landade på £90 000 ($153 595) vilket med dagens växlingskurs innebär ett pris på strax under 970 000. Detta gör denna motorcykel till den 92:a dyraste motorcykeln som någonsin sålts.

bhdh

Denna cykel är ett resultat av Indians köp av Bill Hendersons Ace Motor Company under 1927. Efter köpet började Indian tillverka 4-cylindriga motorcyklar som nådde marknaden året efter i form av 401 serien. 402 serien, som ni ser på bilden här, började tillverkas 1929 och detta är ett sent tillverkat exemplar från denna serie som spenderat större delen i en italiensk samling.

1901 Indian F-head Single

Från 1931 Indian 402 som hittas på 92:a plats bland de 100 dyraste motorcyklarna som någonsin sålts måste vi sedan kliva upp till plats 77 innan vi hittar nästa Indian på listan, en riktigt tidig modell, 1901 Indian F-head Single som såldes under 2006 i Los Angeles, USA. Den gick under klubban för $165 000 eller 1 450 000 kronor. Denna motorcykel var en prototyp som tillverkades 1901, samma år som Indian Motorcycle Manufacturing Company skapades.

hgf

Detta är tveklöst den viktigaste motorcykeln av alla som Indian byggt. Målet med prototypen var att visa upp den för potentiella investerare på kända Cross Street Hill i Springfield. Efter en lyckad presentation och visning, plockades motorcykeln isär för utvärdering. Delarna användes sedan för att bygga två nya prototyper för ytterligare presentationer samtidigt som en tredje motorcykel, just detta objekt som såldes i denna auktion, skickades till London för 1901 års Stanley Bicycle Show med målet att visa upp skapelsen för Europa och den enorma marknad som stod redo.

Det ska tilläggas att samma objekt såldes igen fem år senare genom Bonhams auktion i Las Vegas. Men tack vare världsekonomin och en begränsad ekonomi bland köparna lyckades den inte uppnå samma försäljningspris som under 2006, utan landade då istället på $133 500, alltså $32 000 billigare än vid tidigare försäljning.