Indians del 1

Fordon är något som jag alltid intresserat mig av. Det spelar ingen roll om det har två, fyra, sex eller fler hjul, har det en motor och något som tilltalar mig, då väcker det mitt intresse. Men visst, gamla bilar och motorcyklar står väl varmast om hjärtat men chansen att få äga en av dessa gamla skönheter är nästintill en möjlighet, då min plånbok eller mitt bankkonto inte ens skulle ha råd att köpa ett säte eller ens ett däck till några av dessa rariteter.

Dyraste motorcyklar sålda på auktion

Även om jag aldrig skulle ha råd att köpa några av dessa objekt hindrar det mig inte från att beskåda dessa skönheter för vad de där, rariteter byggda under tidigt 1900-tal, byggda av välkända tillverkare så som Indian, Harley Davidson, Vincent, Triumph, gamla BMV samt mindre kända tillverkare som många idag kanske aldrig hört talas om så som Brough, Winchester och Cyclone, för att nämna några.

Det som kanske kommer förvåna många, mig inkluderat, var exakt vilken  som fram tills dags datum är den dyraste motorcykeln som någonsin sålts. Visst, utan att avslöja det här och nu, men det var inte alls i närheten av den jag trodde det skulle vara men på sätt och vis kan jag samtidigt förstå att det är just denna.

123

En plats i topp 100

För att ens kunna hamna bland de 100 dyraste motorcyklarna som sålts på auktion måste prislappen idag landa på minst $145 000 vilket med dagens valutakurs motsvarar strax under 1,3 miljoner kronor. För att ta en plats bland de tre dyraste sålda genom tiderna, då måste ni öppna plånboken avsevärt mycket mer än 1,3 miljoner. Att inta tredjeplatsen idag kräver att motorcykeln säljs över för $552 000, alltså strax under 4,9 miljoner kronor! Frågan är bara, vem i sitt rätta sinne väljer, medvetet, att köpa en motorcykel för närmare fem miljoner kronor, som sedan bara kommer att stå där för ägaren att beskåda. Jag finner det ytterst osannolikt att någon skulle bruka något så dyrt.

1915 års Indian 8-valve Racer

Som jag nämnde, en plats bland topp 100 kräver en prislapp på 1,3 miljoner kronor, och det är vad en 1915 års Indian 8-valve Racer gick lös på när den såldes på auktion 2010 i Pebble Beach, USA. Objektet såldes av auktionsföretaget Mecum MidAmerica. Motorcykeln på bilden är inte samma motorcykel som såldes på auktionen.

1920 Indian Powerplus Daytona Racer

1234566

En annan skönhet från tillverkaren Indian, som såldes för närmare 45 000kr mer än den vi nämnde här ovan, var en modell de kallade för Indian Powerplus ”Daytona Racer” från 1920. Detta motorcykelmärke var skådespelaren Steve McQueens favoritmärke och just denna, 1920 Indian PowerPlus Daytona Racer var hans personliga favorit och en som han haft in sin privata samling. Objektet såldes 2006 på Bonhams auktioner under 2006 och slutpriset på denna motorcykel landade på $150 000 vilket gör att den hamnar på en 97:e plats i listan över dyraste motorcyklar sålda på auktion. Detta var ett av flera objekt som såldes under det gemensamma namnet ” The Steve McQueen Sale and Collectors’ Motorcycles & Memorabilia”